Planning
De Poten van de Bizon is af, maar het project stopt niet hierbij! Ik ga de film vertonen bij musea door heel Europa, en ondertussen werken aan de volgende. Deze grotere film zal ook over de prehistorie gaan, mogelijk de tekeningen van Altamira, en zal van middelgrote lengte zijn (dus 45-70 minuten). Hieronder volgt een grove planning. De latere fases hebben minder concrete invulling dan de komende periode. Dat is ook goed, want een project als deze gaat stapje voor stapje.
Winter 2024/Lente 2025
Momenteel ben ik in contact met musea om De Poten van de Bizon te vertonen. Deze vertoningen leveren enige inkomsten op, maar zijn voornamelijk bedoeld om te netwerken. Net als bij De Poten van de Bizon wil ik dat de volgende film wetenschappelijk accuraat wordt. Hierom wil ik vanaf het begin af aan wetenschappers bij het productieproces betrekken. Een vertoning bij een museum is de perfecte gelegenheid om mensen te leren kennen en om te laten zien wat voor film ik hierna wil maken.
De volgende vertoningen staan in de planning (of zijn al geweest):
- 2 november - ArcheoNacht in het Rijksmuseum van Oudheden
- 9 november - vertoning voor de vrijwilligers van Free Nature
- 30 december 16:00 - Hunebedcentrum Drenthe
- Kerstvakantie - Urgeschichtliches Museum Blaubeuren (DU) (datum TBA)
- 6 januari - Staatsbosbeheer nieuwjaarsreceptie
Wil je ook een vertoning boeken? Neem dan gerust contact op!
Ik schrijf in deze periode mijn Masterscriptie. Ik studeer Applied Ethics aan de UU, en zal in mijn scriptie een casus behandelen die te maken heeft met de volgende film. Aangezien de film over jagers-verzamelaars zal gaan, wil ik verkennen in hoeverre het mogelijk/acceptabel is om daadwerkelijk met steentijdmiddelen een dier te bejagen voor een scène. Bijvoorbeeld een hert met een pijl en boog. Ik ga hiervoor een bronnenonderzoek doen, en ik ga een focusgroep organiseren waar zowel jagers, wildbeheerders als dierenrechtenactivisten bij betrokken zullen zijn.
Tweede helft 2025
Nadat ik ben afgestudeerd in april ga ik een parttime baan zoeken en in de dagen die ik over heb werken aan de film. Met betrekking tot het project ben ik een parttime zzp'er totdat ik er genoeg inkomsten mee kan generen.
Ik schrijf het script en correspondeer met experts over de wetenschap erachter. Ik ga bovendien YouTube documentaires maken waarin ik bestaande oertijd films analyseer, thema's bespreek die mij inspireren en waarin ik mijn plannen voor de volgende film uiteenzet. Ook ga ik meer musea in Europa benaderen, waaronder in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Tsjechië en Kroatië. Van deze reizen ga ik video's maken, en onderweg zal ik wetenschappers interviewen. Als deze documentaires populair worden, kan ik een Patreon account opzetten. Dit is een platform waar content creators een inkomen krijgen uit eenmalige en maandelijkse donaties van fans. Met een beetje geluk wordt dit lucratief en kan ik na verloop van tijd fulltime aan het project gaan zitten. De Poten van de Bizon zal rond deze tijd vrij toegankelijk online komen, wat een goede start zal geven aan het kanaal.
2026
Het script zal vorm hebben gekregen, en de productieplanning komt in beeld. Het belangrijkste om in deze periode te regelen is het budget. Er zijn 3 manieren om budget te krijgen die ik nu voor ogen heb.
Ten eerste ga ik aanvraag doen bij Creative Europe, het cultuursubsidieorgaan van de EU. Het doel van Creative Europe is om de productie transnationale en cultureel diverse content te steunen. Om aanspraak te maken op deze subsidies is het noodzakelijk om een samenwerkingsverband te hebben tussen een consortium te vormen met partners uit meerdere. Hoe meer lidstaten, hoe gunstiger voor de aanvraag. Ik zou kunnen samenwerken met een productiebedrijf uit Frankrijk, een casting agent uit Italië en een designer uit Duitsland. Maar ook met musea. Hoewel musea vaak weinig geld hebben, kunnen ze veel bijdragen aan het project door hun expertise te delen. Aansluiten bij het consortium zou ze niks kosten, en kan mogelijk zelfs wat opleveren. Wanneer je partners hebt uit 3 lidstaten kun je aanspraak maken op maximaal €200.000. Dit mag niet meer dan 80% van het totale budget vormen. Mijn streefbedrag is op dit moment tussen de €50-100 duizend.
Ten tweede ga ik productiebedrijven en andere cultuurfondsen benaderen. Hiervoor moet ik nog onderzoek doen.
Ten derde ga ik het project op kickstarter zetten. Via deze website kan ik een crowdfunding doen die het hele internet over gaat. Dit kan duizenden tot tienduizenden euro's opleveren. Aangezien ik De Poten van de Bizon reeds als reclameplaatje heb, maak ik goede kans om donateurs te trekken.
2027
Als alles soepel verloopt zal in dit jaar de productie op gang komen. Casting, locatiescouts, kostuums en artefacten ontwerpen, etc., etc. Maar er moet nog veel gebeuren voor die tijd.